woensdag 10 juni 2026

Beter trek ik mijn les van de baby

 En verlang vurig, als pasgeboren kinderen,
naar de zuivere melk van het Woord,
opdat u daardoor mag opgroeien.

1 Petrus 1: 2

Je hoeft een pasgeboren baby niet te leren om naar melk te verlangen.
Hoewel de meeste baby's wel binnen een uur na de bevalling willen drinken, is het ook zo dat ze de eerste 24 uur goed zonder kunnen, omdat ze genoeg reserves van mama mee hebben gekregen. Dit gebeurt bijvoorbeeld als een baby misselijk is geworden en van alles wat het binnengekregen heeft. Maar vroeg of wat later gaat dat keeltje open en laat het weten: ik wil eten!

Ik ga je nog iets vertellen. Misschien weet je dat al, misschien ook niet.
Als een baby gaat huilen omdat het honger heeft dan ben je eigenlijk al te laat. Zover hoef je het in principe niet te laten komen. Ver voordat de baby een keel opzet, gaat het al op zijn knuistjes sabbelen, met zijn mondje smakken, met zijn hoofdje heen en weer op zoek naar een borst. En dan ga je dat kleine mensje niet langer laten wachten, je pakt het op en geeft het waar het om vraagt. En dan gaat het groeien!


Herken ik dat 'vurige verlangen' naar de zuivere melk van het Woord van God? Wanneer pak ik dat erbij? Als ik merk dat mijn hart een klein beetje onrustig wordt? Als ik naar adem hap omdat mijn ziel wat benauwd is? Of pas als ik snikkend over de bank hang omdat ik het niet meer zie zitten?
Beter trek ik mijn les van de baby die verlangt naar melk.
'Geef de baby wanneer hij maar wil, maar laat er niet langer dan 3 uur tussen zitten'. Dat is wat ik elke moeder vertel.

Een pasgeboren baby wil je elke drie uur drinken geven. Je wilt niet dat het door een voeding heen slaapt. Het kan gebeuren dat een baby nog te klein en te zwak is om genoeg melk te drinken en zwakker wordt als het langer dan 3 uur geen melk binnenkrijgt. Dan kom je in een naar cirkeltje terecht.

En zo is het ook met ons. Als we lang niets lezen, raken we de lust kwijt om die Bijbel op te pakken. We worden zwak, lezen maar een paar versjes en vallen alweer in slaap.

En dus, ik weet niet of Petrus dit ook allemaal bedacht had, maar zijn advies is het waard om tot ons te nemen:

Verlang vurig, als pasgeboren kinderen,
naar de zuivere melk van het Woord,
opdat u daardoor mag opgroeien.





donderdag 4 juni 2026

Het staat je voor geen meter!

 Leg dan af alle slechtheid,
alle bedrog,
huichelarij,
afgunst
en alle
kwaadsprekerij.

1 Petrus 2: 1

Leg het maar af
alle slechtheid:
de leugentjes om eigen bestwil,
je verslaving(en)
het tegen de (onzin)regels ingaan
minzaam over anderen spreken (en denken)
anderen iets niet gunnen
jaloers zijn
denken dat je beter bent dan een ander
spullen en kleding kopen die het onrecht in stand houden
moeite hebben met een hekel hebben aan die ene buurvrouw
het ontlopen van een familielid
smoesjes verzinnen om onder een verantwoordelijkheid uit te komen
de kantjes er vanaf lopen in je werk
niet goed voor je huisdier zorgen


Leg het allemaal maar af!
Ik meen het.
Het scheelt je kilo's sjouwwerk, denkwerk en energie.
Je kunt dit er helemaal niet bij hebben in je leven.
Het past niet bij je,
het hoort niet bij je.
het staat je voor geen meter!
Als het niet lukt om te stoppen
laat het dan maar gewoon vallen.
Ik bedoel:
Jij bent niet geroepen om dit allemaal vast te houden.
je bent geroepen om het los te laten,
het af te leggen.

Geen mens zou jaloers zijn op zo'n last!
En toch is er Eén die zegt:
Ik wil het voor je dragen!


woensdag 3 juni 2026

Mooi om mens te mogen zijn

 Maar het Woord van de Heere blijft
tot in eeuwigheid.
En dit is het Woord
dat onder u verkondigd is.

1 Petrus 1:25

Alles gaat voorbij, maar Gods Woord blijft voor eeuwig.
Daar ben ik zo blij mee!
Als ik om me heen kijk, achterom, vooruit...
het voelt onzeker, angstig en wankel.


Maar in Gods Woord lees ik:
- dat er een schat in deze aarden vat verborgen is
(dat is Jezus in mijn hart)
- dat ik niet bang hoef te zijn, omdat er Iemand is die voor me zorgt, ik ben van Hem.
- dat, ook al veroudert mijn uiterlijke mens, mijn innerlijk van dag tot dag vernieuwd word
- dat mijn leven op oude leeftijd ook nog betekenis heeft
- dat, als ik sterf, mijn lichaam op een dag opgewekt zal worden.

Zomaar 5 dingen waar ik me aan vasthoud.
En er is zó ontzettend veel meer!
Het is mooi om mens te mogen zijn.
Mens in deze wereld
vol hoop.
Niet alleen, maar met een God die woorden spreekt van eeuwig leven!
En dat is toch wat iedereen wil?


dinsdag 2 juni 2026

Dealen met vergankelijkheid

Want alle vlees is als gras
en al de heerlijkheid van de mens
is als een bloem in het gras.
Het gras verdord en zijn bloem is afgevallen.

1 Petrus 1: 24

Voor de derde keer probeer ik iets bij deze tekst te schrijven.
Het is moeilijk omdat het gewoon zo is.
Je kunt het begrijpen,
je hebt het zelf ook om je heen gezien.
Dat kan niet anders.



Ik zal moeten leven met dit gegeven
- dat ik hier maar even ben
- dat ik niet weet wanneer mijn tijd erop zit
- dat de tijd van 'jong zijn' al een poos voorbij is
- dat dat aan me te zien is

Maar ook:
- dat dat niet erg is
omdat ik iets heb waardoor ik hier mee kan dealen

Daar gaan we morgen naar kijken!

zaterdag 23 mei 2026

De mogelijkheid om op een andere manier geboren te worden

U, die opnieuw geboren bent,
niet uit vergankelijk,
maar uit onvergankelijk zaad,
door het levende en eeuwig blijvende Woord van God.

1 Petrus 1:23

Er zit wel écht kracht in het Woord van God.
Dat is het eerste wat bij me opkomt.
Dat Woord van God is het zaad,
waardoor we opnieuw geboren worden.
En dat opnieuw geboren leven wat we dan krijgen is eeuwig!

Hoe bijzonder is het als twee mensen bij elkaar komen
en er een paar maanden later een nieuw mensje wordt geboren.
Ik vier dit geboren wonder elke keer weer mee
in mijn werk als kraamverzorgende.
Hoe prachtig en bewonderenswaardig dat ook is,
dit is uit het vergankelijke zaad!
Het zal uiteindelijk, net als ieder mens, sterven.

Maar ieder mens heeft de mogelijkheid om op nog een andere manier
geboren te worden.

Dat gaat door het horen van Gods woorden,
Die woorden vallen als zaadjes in je hart.
En daar ontstaat een nieuw leven.
Een eeuwig blijvend leven,
omdat het Woord van God levend en eeuwig blijvend en leven gevend is.

Fascinerend!


vrijdag 22 mei 2026

Vurig liefhebben

 Nu u dan uw zielen gereinigd hebt
in de gehoorzaamheid aan de waarheid,
door de Geest,
tot ongeveinsde broederliefde,
heb elkaar vurig lief uit een rein hart.

1 Petrus 1: 22

Geweldig
Prachtig
Broederliefde!
Ik mis dat nog wel eens
Als ik in bed lag
en alle meiden ook allemaal op bed lagen
dan hoorde ik allebei mijn zoons,
die toen nog thuis woonden,
lachen
en mijn man ook.
Broederliefde

Hier wordt het veel breder bedoeld dan broeders.
Gewoon elkaar lief hebben uit een rein hart.
Dat gebeurt er als je ziel gereinigd is
en je hart gevuld is met de Geest en Zijn liefde.

Ongeveinsd!
Oprechte, eerlijke liefde
Geen achterbaks gedoe
Geen voorwaarden
Geen gehuichel
Geen mooie woorden

Ongeveinsd, vurig liefhebben uit een rein hart!
Hoe doe je dat dan?
Het gebeurt gewoon als je ziel gereinigd is!

Begin niet aan de buitenkant,
met het liefhebben.
Begin aan de binnenkant,
met het reinigen van je ziel!

Ja, iets met dat kostbare bloed.

donderdag 21 mei 2026

Laat het dan ook zo zijn!

Door Hem gelooft u in God,
Die Hem opgewekt heeft uit de doden
en Hem heerlijkheid gegeven heeft,
zodat uw geloof en hoop op God gericht zijn.

1 Petrus 1: 21

Jezus
zichtbaar Mens
duidelijk anders Mens dan alle mensen.
Geboren en getogen
geleefd,
gestorven en begraven.
Opgestaan!
Opgevaren!
En nu... Zijn Geest en daarmee de liefde van God in ons hart uitgestort.
Zijn Geest Die getuigt dat we kinderen van God zijn.
Zijn Geest Die ons geloof geeft.
Zijn Geest Die ons hoop geeft.

Geloof in God
Hoop op God

Dat is de bedoeling,
Laat het dan ook zo zijn!

Zeg ik tegen mezelf.

woensdag 20 mei 2026

Betrouwbaar en geloofwaardig

Hij is wel van tevoren gekend,
vóór de grondlegging van de wereld,
maar in de laatste tijden geopenbaard
omwille van u.

1 Petrus 1: 20

Het is niet zomaar even opgekomen als een goed idee in de loop der tijd.
Nee hoor, het was al lang zo bedacht.
Je gelooft het niet, maar al vóórdat deze aardbol gevormd werd!
We hadden er geen idee van.
Zij toen niet
Wij nu niet
Wie bedenkt zoiets?

Ik bedoel:
God maakt de mens
De mens verprutst het zo grondig zoals alleen een mens dat kan.
Wat denk je?
God boos,
waardeloos schepsel!
Het waardeloze schepsel heeft spijt,
maar komt met geen mogelijkheid in de buurt bij Gods rug,
die nu naar hem toegekeerd is.
Laat staan bij Zijn 'aangezicht'.
De mens verpietert.
Einde verhaal.

Nee, zo gaat het niet!

God die naar deze aarde komt als Mens
En het weer goed maakt
tussen God en mensen.
De mens die Zijn God weer in de ogen kan zien!


Er kan er maar één zoiets bedenken.
God
Daarom is het zo'n goed en echt verhaal!
Goed en echt voor alle mensen in alle tijden en plaatsen!
Voor iedereen te horen, te zien, te lezen.
Het is niet alleen goed en echt,
maar ook erg betrouwbaar
en erg geloofwaardig!
Ik geloof het wel!


 

dinsdag 19 mei 2026

Zonder zonde

 Maar met het kostbaar bloed van Christus,
als van een smetteloos en onbevlekt Lam.

1 Petrus 1: 19


Bloed, waarom bloed?
Ik ben er niet zo in thuis.
In de wereld van schuldoffers en verzoening door bloed.
Maar dat maakt het niet minder belangrijk.
Iemand moest zijn leven geven.
Eigenlijk Adam, maar hij telde niet meer mee.
Het moest iemand zijn zonder zonde.
En daar was er maar één van.
Jezus!
Het smetteloze en onbevlekte Lam!
Hij gaf zijn leven
Hij gaf zijn kostbare bloed.
Het was een soort betaalmiddel
Om ons uit de klauwen van de duisternis
weer terug in de handen van God te brengen.


dinsdag 21 april 2026

Wij zijn van onze Vader

In de wetenschap dat u niet met vergankelijke dingen,
zilver of goud,
vrijgekocht bent van uw zinloze levenswandel,
die u door de vaderen overgeleverd is.

1 Petrus 1: 18

We mogen God als onze Vader aanroepen!
We wandelen hier een poosje op aarde als vreemdelingen.
We horen niet (meer) bij deze wereld,
we hebben een nieuw leven,
een nieuwe familie,
en een Vader die voor ons zorgt.
Een Vader Die een hoge prijs heeft betaald en ons heeft vrijgekocht.

Gisterenavond kwamen we bij elkaar om voor een zieke broeder te bidden.
'Ongeneeslijk' zeggen de dokters, 'nog een half jaar'.
'Hij kan nog niet gemist worden, niet voor zijn vrouw, niet voor zijn familie, niet voor zijn broeders en zusters, niet voor de mensen van zijn volk die Jezus nog niet kennen, 52 jaar is te vroeg!' zeggen wij.
'Ik ben klaar! Ik geef mij over aan het plan van God! Ik heb vrede, als ik moet sterven en als ik blijf leven. Dezelfde vrede die ik in mijn hart kreeg als 14 jaar geleden toen Jezus in mijn leven kwam.' zegt deze man.

Dan voel je iets van dat vrijkopen. Hoe anders zou zijn situatie zijn als hij nog moslim was. Maar nu: vrijgekocht om het Evangelie met zijn volksgenoten te delen. Vrij om te leven en vrij om te sterven. Liefde, vrede, genade over de grenzen van de dood heen. Wij zijn van onze Vader!

Bidden jullie mee voor deze broeder?
 

dinsdag 14 april 2026

Hoe doe ik dat?

 En als u Hem als Vader aanroept
Die zonder aanzien des persoons
naar ieders werk oordeelt,
wandel dan in de
vreze des Heeren,
gedurende de tijd van uw vreemdelingschap.

1 Petrus 1: 17

Zonder aanziens des persoons.
Ik heb er eens over nagedacht en op gelet.
En ik kom tot de conclusie dat dat erg moeilijk is.
Misschien wel onmogelijk voor mij, een mens.

Maar gelukkig is dat niet waar ik in deze tekst toe opgeroepen wordt.
Dat is iets anders:

'Wandel dan in de vreze des Heeren'

Zolang je hier op aarde als vreemdeling je zuurstof inademt.

Hoe doe ik dat?
Onze 14-jarige dochter zei een poosje terug:

'Mam, als ik aan God denk,
hoe groot Hij is en hoe ik dat niet kan begrijpen,
dan voel ik iets in mijn hart en dan begrijp ik
wat mensen met 'God vrezen' bedoelen.'

Ik werd er stil van en ontroerd.
Zo wandel ik hier op aarde,
maar even,
als vreemdeling,
met mijn (beide) voeten op de grond en mijn ogen en hart gericht op de drie-enige God,
leer ik Hem steeds beter kennen.


zondag 12 april 2026

Mijn omgang met Hem

Want er staat geschreven:
Wees heilig,
Want Ik ben heilig.

1 Petrus 1: 16

Een tempel is niet heilig omdat hij van goud gemaakt is.
De tempel is heilig omdat God erin woont.


Ik ben een heilige
Niet omdat ik er zo mooi en perfect uitzie,
Niet omdat ik zo ontzettend goed leef.
Niet omdat mijn leven op rolletjes loopt.
Niet omdat al mijn relaties top zijn

Ik ben een heilige
omdat God in mij woont met Zijn Geest.

Mijn omgang met Hem zorgt ervoor dat ik steeds meer op Hem ga lijken.
Zijn omgang met mij zorgt ervoor dat ik steeds meer op Hem ga lijken.
Zorgt ervoor dat ik steeds meer heilig wordt zoals Hij heilig is.


dinsdag 7 april 2026

Ze zijn geïrriteerd

 Maar zoals Hij Die u geroepen heeft,
heilig is,
word zo ook zelf heilig in heel uw levenswandel.

1 Petrus 1: 15

Zaterdag stond ik langs de kant van een voetbalveld. S speelde een mooie wedstrijd, het was erg leuk om naar te kijken. Op een gegeven moment was er wat onrust en werd de speler, die er nog maar net in gegaan was, er weer uit geroepen. Het was duidelijk dat ze boos was en haar trainers maande haar om weer rustig te worden.

'Het maakt niet uit! Ze staan achter en zijn geïrriteerd! Laat het gaan!'

Die woorden raakten me. De tegenstander staat achter, ze zijn geïrriteerd en gaan vervelend zitten doen. Ze proberen je te raken, je boos te maken, je uit het veld te slaan, je af te leiden van het echte spel.
Zo is het in geestelijk opzicht denk ik ook.
Ga geen zinloze gevechten aan, concentreer je op de wedstrijd, waar het écht om gaat.

Misschien betekent dat:
Ga steeds minder zinloze gevechten aan
Concentreer je steeds meer en meer op waar het echt om gaat.
Laat je steeds minder snel afleiden.

Word zo ook zelf heilig in heel uw levenswandel.
Net als Degene Die je geroepen heeft, heilig is.

Hij roept je soms ook even van het veld af.
Tot je weer rustig bent geworden.
Tot je weer gefocust bent.
Tot je weer bij zinnen gekomen bent.
Tot je weer verder kunt spelen.
Tot je weer duidelijk kunt zien hoe het er voor staat.

Ze staan achter!
Wat zeg ik?
Ze hebben geen schijn van kans,
want ze hebben al hopeloos verloren!
Dat kan ik zo wel zeggen net na Pasen.
Leef zo!



donderdag 2 april 2026

Toen je nog niet zoveel wist

 Word als gehoorzame kinderen niet gelijkvormig
aan de begeerten die er vroeger
in de tijd van uw onwetendheid
waren.

1 Petrus 1: 14

Begeerten die er vroeger waren. Ik heb geen verhaal over voor en na mijn bekering. Er is geen tijd in mijn leven geweest waarvan ik zeg: toen had ik God niet lief.
En toch ben ik natuurlijk ook gewoon een mens als ieder ander en kan ik wel meepraten over begeerten die je in z'n greep kunnen houden. Draagt niet ieder mens ook een stukje duisternis met zich mee?

Ja!
Maar nu is het verschil dat ik er iets van weet.
Ik kan me er ook tegen verweren.
Me er tegen wapenen.

Kijk om je heen en naar jezelf en je ziet en weet dat we nog steeds kunnen vallen.
Alleen laat het anders zijn.
Anders zijn dan vroeger
toen je nog onwetend was of nog niet zoveel wist!
Niet zoveel wist van het kruis,
niet zoveel van de genade,
niet zoveel over vergeving,
niet zoveel over de liefde van God.
Niet zoveel als nu.


We willen zo graag dat onze kinderen gehoorzaam zijn.
Nu word ik opgeroepen om zelf zo'n gehoorzaam kind te zijn.



dinsdag 31 maart 2026

Volledig, compleet, perfect

Omgord daarom de lendenen van uw verstand,
wees nuchter
en hoop volkomen op de genade
die u gebracht wordt in de openbaring
van Jezus Christus

1 Petrus 1: 13

Jezelf omgorden doe je als je op weg gaat, als je aan het werk gaat.
Je doet een gordel om je middel, zodat de lange kleden die je draagt, je niet in de weg zitten. Als je je niet omgordt is de kans groot dat je struikelt, je komt niet vooruit.

 Het verstand dat je hebt gekregen is iets prachtigs!
Zorg dat wat Petrus ons tot nu toe heeft verteld, zorg dat dat een plek krijgt in je verstand.
Leg het niet zomaar naast je neer!
Neem het mee in de keuzes die je maakt.
Laat je niet meeslepen door alles wat je om je heen hoort en ziet en leest.
Binnen én buiten social media.
Wees nuchter!

En hoop!
Hoop volledig, compleet, perfect, zonder tekortkomingen
op de genade!

Ga steeds een beetje meer van Jezus zien,
Leer Hem steeds een beetje meer kennen.
Begrijp de Bijbel steeds een beetje beter.

Dan wordt genade naar je toe gebracht!

maandag 30 maart 2026

Makkelijker te doen

 'Aan hen werd geopenbaard dat zij niet zichzelf, maar ons dienden in de dingen die u nu verkondigd zijn door hen die u het Evangelie verkondigd hebben door de Heilige Geest, Die vanuit de hemel gezonden is; dingen, waarin de engelen begerig zijn zich te verdiepen.'

1 Petrus 1: 12

De profeten schreven, geïnspireerd door Gods Geest, dingen op, waarvan ze zelf nog niet goed begrepen wat daarmee bedoeld werd. En al schrijvend, zoekend en speurend kwamen ze er achter, dat wat ze schreven niet voor hen zelf, niet voor hun tijd, maar voor een veel latere tijd en generatie bedoeld was. En velen van hen werden gedood om wat zij profeteerden.

Zou ik dat kunnen verdragen? De gedachte dat alles wat ik doe, waar ik mijn energie en tijd in steek, niet voor mezelf bestemd is, niet voor mijn kinderen en kleinkinderen maar voor nog een latere generatie?
Of laat ik het anders zeggen...


Is er iets in mijn leven dat ik na kan laten voor komende generaties? Het gaat me niet om geld of dure spullen. Maar een erfenis waar ze echt wat aan hebben. God die door Zijn Geest iets met Zijn Zoon, Zijn Evangelie, Zijn goede nieuws uitwerkt in mijn leven en dat door de geslachten heen doorgegeven wordt, steeds weer opnieuw beproefd als goud, blijft het zuiver en kostbaar. Daar wil ik wel voor leven. En ik zou nu zeggen: daar wil ik ook wel voor sterven. Maar zover zijn we nog niet.

Voor de engelen is het een raadsel en ze zouden zich er wel in willen verdiepen...
Iets wat voor mij als mens dus makkelijker te doen zou moeten zijn.




woensdag 25 maart 2026

Niet heel erg veel minder

 Zij onderzochten op welke en wat voor tijd de Geest van Christus,
Die in hen was, doelde,
toen Hij tevoren getuigde van het lijden dat op Christus komen zou,
en ook van de heerlijkheid daarna.

1 Petrus 1: 11

Dat er iemand zou komen die moest lijden en de heerlijkheid die uiteindelijk zou komen was de profeten wel duidelijk geworden. Maar wanneer dan? Over welke tijd ging het?
Daar horen we morgen meer over.

Wat ik in deze tekst zo mooi vind is dat de Geest van Christus al in hen was.
De Geest van Christus!
Christus over Wie zij profeteerden.
Christus, waarvan ze niet wisten wanneer Hij zou komen.
Christus waar zij zelf ook voor leden.

Die Geest was in hen.
En ik denk, met alles wat ze toen wisten,
ik denk dat ze niet heel erg veel minder wisten dan wij.
Het is tenslotte dezelfde Geest die in ons is
als die in de profeten was zoveel duizend jaar geleden.

maandag 23 maart 2026

Ik dwaal af

 Zij onderzochten op welke en wat voor tijd de Geest van Christus,
Die in hen was,
doelde,
toen Hij tevoren getuigde van het lijden dat op Christus komen zou,
en ook van de heerlijkheid daarna.

1 Petrus 1:11

Ook Jesaja zocht en speurde hiernaar.
Als je Jesaja 53 leest lijkt hij het ook gevonden te hebben.

Maar Hij is om onze overtredingen verwond,
om onze ongerechtigheden verbrijzeld.
De straf die ons de vrede aanbrengt,
was op Hem,
en door Zijn striemen is er voor ons genezing gekomen.

Jesaja 53: 8


Wist je dat de Joden Jesaja 53 compleet negeren?
Hier laat ik een filmpje zien van 'In seach of Shalom'.
Het is gesproken in Hebreeuws en de ondertiteling is in Engels.
Soms denk ik:
Kom op, alle Joodse mensen bij elkaar, open jullie ogen en harten! De hele wereld wacht op jullie!
De profeten zochten en speurden ernaar...
maar dat hoeft nu toch niet meer?


Ik dwaal denk ik een beetje af, maar dit heeft mijn hart. Vanuit onze gemeente is een gezin uitgezonden naar Brooklyn. Met een groot verlangen dat ze Joodse mensen kunnen bereiken met het hele, complete Evangelie. Nu richten zij zich ook op de ultra orthodoxe Joden. Niet makkelijk, maar als er dan toch eens een Jood is die Jezus ziet in de volste betekenis van het woord, ja, dan zijn zij en wij met hen zó blij! En straks zullen alle volken erdoor gezegend zijn.



zondag 22 maart 2026

Zoeken en speuren

 Naar deze zaligheid hebben de profeten,
die geprofeteerd hebben over de genade die aan u bewezen is,
gezocht en gespeurd.

1 Petrus 1: 10

Zie je het voor je?
Al die grote en kleine profeten die zoeken en speuren naar hoe het nou toch zit.
Hoe kan een zondig volk zo dichtbij een heilig God komen?
Voor dat eerste hoefde ze niet zo ver te speuren,
dat zat in hun eigen hart.
Maar die twee dichtbij elkaar,
God en mens
Hoe dan?

Een poosje geleden ben ik eens door alle kleine profeten gegaan,
Hosea t/m Maleachi.
Niet om de reden van deze tekst,
maar ik kwam er wel iets moois tegen.
Ik denk dat Micha heel dichtbij is gekomen.
Misschien zonder zelf te beseffen hoe dichtbij.

Micha zoekt en speurt en zegt:

'Waarmee zal ik de HEERE tegemoet gaan?
Met brandoffers?
Jonge kalveren?
Duizenden rammen?
Zal ik mijn eerstgeborene geven voor mijn overtreding,
de vrucht van mijn moederschoot voor de zonde van mijn ziel?

Ik kan er kippenvel van krijgen.
Ik weet het, jij weet het.
We zijn al zoveel verder in de tijd.
Toch blijven ook wij maar zoeken en speuren.
Dat zit misschien wel een beetje in de mens.
Zijn we er nu al bijna?
Wanneer zal Jezus terugkomen?

vrijdag 20 maart 2026

Soms ook niet

 en verkrijgt u het einddoel van uw geloof,
namelijk de zaligheid van uw zielen.

1 Petrus 1: 9

Dus, even voor de context:

Hoewel u Hem niet hebt gezien:
hebt u Hem lief;
gelooft u;
verheugt u zich ontzettend;

én krijgt u het einddoel van uw geloof,
de zaligheid van uw zielen!

Alsjeblieft!

Iemand zei deze week:
Geloof,
we moeten kiezen voor geloof,
het is een dagelijkse strijd
het is elke dag een keuze,
het gaat altijd gepaard met strijd.

Is dat de andere kant van de medaille?
Misschien.
Maar met dat je die keuze maakt,
met dat je strijdt om de Onzienlijke voor ogen te houden,
de dagelijkse last van de zonde aflegt.

Juist dan komen toch die straaltjes licht in je ziel?
Juist dan voel je de liefde voor je Zaligmaker?
En Zijn liefde voor jou.

En eerlijk,
soms ook niet.
Maar dat neemt het niet weg
Dat is zo goed!

donderdag 19 maart 2026

Ik heb Jezus nooit gezien

 Hoewel u Hem niet gezien hebt,
hebt u Hem toch lief.
Hoewel u Hem nu niet ziet,
maar gelooft,
verheugt u zich met een
onuitsprekelijke en heerlijke vreugde

1 Petrus 1: 8

Ik heb Jezus nooit met mijn ogen gezien,
maar ik heb Hem lief,
zó lief!
Het gaat uiteindelijk over Hem hoor!
Dat is trouwens zo met alle Bijbelboeken.
Door Zijn opstanding uit de dood hebben we de hoop op al die eeuwige goederen en heerlijkheden. Maar meer nog hebben we de hoop om Hem te gaan zien, in wie we geloven, en voor eeuwig te genieten van Zijn aanwezigheid.

En we verheugen ons er met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde over.
Is dat zo?


dinsdag 17 maart 2026

Grotere waarde dan goud

Opdat de beproeving van uw geloof
- die van groter waarde is dan die van goud,
dat vergaat en door het vuur beproefd wordt -
mag blijken te zijn tot lof en eer en heerlijkheid,
bij de openbaring van Jezus Christus. 

1 Petrus 1: 7

Wat ik van goud weet, is dat het beproefd moet worden, zodat al het vuil, of eigenlijk koper, zilver en andere metalen, wat er tussen en in zit naar boven komt en eruit gezeefd kan worden. Goud begint te smelten bij een temperatuur van 1064 graden Celsius. Het kookpunt is 2947 graden Celsius. Dat is, voor mij althans, een onvoorstelbare hitte.
Goud wordt vaak gemengd met zilver en/of koper zodat het harder blijft. Door dit te verwijderen wordt het dus weer zachter. En als het dan gesmolten is dan kan het in elke wenselijke vorm gegoten worden.

Dit kun je, als je wilt, allemaal op internet vinden.

En nu zegt Petrus dat ons geloof ook beproefd wordt.
Zoals goud!
Maar ons geloof heeft een grotere waarde dan goud.

Geloof, waar vaak nog wel wat rommel bij zit.
Geloof, dat soms zo hard naar anderen kan zijn.
Geloof, dat vaak ons eigen beeld, onze vorm op de voorgrond plaatst.
Door het vuur van het leven beproefd,
zal dat geloof blijken te zijn
tot lof en eer en heerlijkheid
als Jezus komt.

Rein
Zacht
Het beeld van Christus


maandag 16 maart 2026

De enige vraag

 Daarin verheugt u zich,
ook al wordt u nu voor een korte tijd
- als het nodig is - 
bedroefd door allerlei verzoekingen

1 Petrus 1: 6

Ja, je kan je daar echt in verheugen. uitzien naar die erfenis, uitzien naar het moment dat je oog in oog komt te staan met Jezus, uitzien naar het eeuwige, zalige leven.

Tegelijk is het iets waar je wel wat hulp bij nodig kunt hebben, omdat er eerst nog die drempel zal zijn waar je overheen moet. Omdat je hier op aarde dierbaren verliest. Of een geestelijke strijd te strijden hebt of een lichamelijke. Je kunt er lelijke littekenen mee oplopen en er erg bedroefd door raken.

Ik las gisteren een mooi getuigenis, dat deel ik graag met jullie:

'Shireen ontmoet christenen die hulpgoederen brachten én het Woord van God, ze werd christen. God verandert haar hart en nu vertelt ze over het eeuwige leven. Haar man bekeert zich en wordt daarom mishandeld om zijn geloof. Hij zegt:

"De enige vraag die ik moet stellen is of mijn littekens mij meer hebben gevormd naar het beeld van Christus."

Ik denk dat al die 'droefenissen' dat doel hebben:

- ik word (meer) veranderd naar het beeld van Christus
- het is anderen tot zegen
- het is tot de eer en glorie van God

'ALS HET NODIG IS'
Dat staat er ook nog tussen.
En ik zelf denk dat het nodig is.
Waarom?
Daar gaan we het morgen over hebben.


zaterdag 14 maart 2026

Op dit moment

U wordt immers door de kracht van God bewaakt
door het geloof tot de zaligheid,
die gereedligt om geopenbaard te worden in de laatste tijd.

1 Petrus 1: 5

Mijn zaligheid, ja ik proef er soms een beetje van, omdat de Geest van God in mij woont. Ik proef de vreugde, ervaar de vrede en de liefde van God. Maar die hele volkomen zaligheid (die die het verouderingsproces wegneemt, ziekte en beperkingen genezen, geen pijn meer, geen tranen enzovoort) ligt daar klaar om gezien, gehoord en beleefd te worden in de laatste tijd. Ik moet dus een beetje geduld hebben.


Maar wat belangrijker is, ik heb een beetje geloof nodig.
Geloof dat het al klaarligt voor me.
En ik geloof vast en zeker dat het daar voor mij blijft liggen,
dat niemand het weg kan nemen (net voordat ik daar kom).
Het zal er gloednieuw klaarliggen en zal een eeuwigheid meegaan.

Hoe ik dat zeker weet?
Omdat het op dit moment
op dit moment
op dit moment
(jubel)
door de kracht van God bewaakt wordt.

(er valt nog veel meer over te zeggen, dat komt later)

vrijdag 13 maart 2026

Wel mooi ja

 Tot een onvergankelijke,
onbevlekte
en onverwelkbare erfenis,
die in de hemelen bewaard wordt voor u.

1 Petrus 1: 4

Een erfenis?


Ja.
Niet zoals je die kent.
Veel geld, heel veel geld
Een groot huis, het grootste huis
Een snelle auto, de snelste
Inclusief een heftige ruzie in de familie, een onherstelbare ruzie
Het geld gaat op, het huis takelt af en een auto eindigt op de schroot en je familie zie je niet meer.
Zit je daar alleen.
Waar eigenlijk?

Nee, niet zo'n erfenis.
Het is een erfenis die op ons wacht.
Een erfenis die voor ons bewaard wordt.
Een erfenis die we krijgen, als alles hier op aarde voorbij is.
Een erfenis die niet stuk te krijgen is of vergaat of kwijtraakt
Een erfenis waar geen vlekje op zal komen.
Een erfenis die voor altijd zijn waarde zal houden

Oftewel een soort die deze ingewikkelde, maar toch mooie woorden kan dragen:

❤ Onvergankelijk ❤
❤ Onbevlekt ❤
❤ Onverwelkbaar❤


Dat is allemaal wel mooi ja.
Ik zou er wat vaker aan moeten denken,
het moeten koesteren.
Want ik stel me zo voor dat ik straks daar kom en de erfenis in ontvangst neem.

'Wauw, heeft dat al die tijd op mij liggen wachten??
Had ik maar geweten dat het hierom ging,
dan zou mijn leven op aarde er anders uitgezien hebben.'


donderdag 12 maart 2026

Tikje dramatisch

 Geprezen zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus,
Die ons, overeenkomstig Zijn grote barmhartigheid,
opnieuw geboren deed worden tot een levende hoop,
door de opstanding van Jezus Christus uit de doden.

1 Petrus 1: 3

'Kom allemaal eens kijken in de tuin!'
En ja hoor, ze deden het nog ook.
Ze konden alleen niet ontdekken wat er te zien was.
Ze zagen het wel, 'dat roze?' 'een bloem?'
maar ze zagen het ook weer niet.
Niet echt.

Dus kondigde ik met een heldere stem, een tikje dramatisch enthousiast, aan:

'Dit lieve mensen, is het bewijs dat er léven is ná de dood!
En dat, lieve kinderen, noemen we: érg goéd nieuws!'

Matthew Henri zegt er dit van: 

Zij die wedergeboren worden tot een nieuw en geestelijk leven worden wedergeboren tot een nieuwe, geestelijke hoop. De hoop van een eeuwig leven in een ware christen houdt hem levend, sterkt hem, ondersteunt hem en leidt hem naar de hemel.

De wedergeboorte geeft een levende hoop van eeuwig leven.

Dat elk nieuw leventje in de natuur ons even stil zal zetten bij het leven na de dood, bij de opstanding uit de dood. Het eeuwige leven dat wij hebben! Het eeuwige leven doordat Jezus opstond uit de dood. Geen graf kon Hem houden. Geen graf zal Hem tegen kunnen houden als Hij onze graven open breekt en ons weer tot leven wekt! De dood is er eigenlijk niet meer! Wat een hoop hebben wij! God zij dank!

Tot slot een mooi lied dat we deze tijd graag horen en zingen.
Probeer zelf de boodschap van Leven erin te horen.




woensdag 11 maart 2026

Alsof dat nog niet genoeg is

 Uitverkorenen overeenkomstig de voorkennis van God, de Vader,
door de heiliging van de Geest,
tot gehoorzaamheid en besprenkeling met het bloed van Jezus Christus:
moge genade en vrede voor u vermeerderd worden.

1 Petrus 1: 2

Uitverkoren door God de Vader
Geheiligd door de Heilige Geest
Besprenkeld met het bloed van Jezus Christus

Laat ik daar eens over nadenken.
In plaats van me af te vragen of de zoon van Ali Khamenei het lang gaat volhouden als leider in Iran.
In plaats van me druk te maken over de benzineprijzen.
In plaats van mijn gebruikelijke zorgjes van alle dag.


Uitverkiezing.
Dat is wel een onderwerp waar veel over gediscussieerd wordt. En het lokt zomaar allerlei vragen uit die je aan het twijfelen kunnen brengen over Gods goedheid.

Laat ik nu voor eens en altijd vaststellen dat God goed is en dat God liefde is. Elke twijfel daaraan komt van een twijfelzaaier, de vader van de leugen. 

Vaak denken we een beetje te groot van de satan en te klein van God. We moeten waakzaam zijn. Satan is er niet op uit om ons over te halen ongezond te eten. En ook niet om ons te verleiden om steeds maar weer meer geld te willen verdienen.

Nee, zijn uiteindelijke doel is om je helemaal te gronde te richten, zodat er niets meer van jou overblijft, maar vooral niet van jouw geloof!

En dan komt hij met zijn oude, duivelse praatjes die het ook al goed deden in het paradijs: Is het zo dat God gezegd heeft? Waarom ben jij wel uitverkoren en zij niet? Waar is God als je het moeilijk hebt, als het donker is? Waarom liet God het onrecht niet stoppen?

Laten we hem geen enkele kans meer geven. Deze vragen kunnen twijfel zaaien en wortel schieten. NEE! Het zijn niet de juiste vragen. God is goed en Hij is liefde! Dat is altijd al zo geweest en zal ook altijd zo blijven. Ik weet niet alles, ik hoef ook niet alles te weten. Ik vertrouw Hem op Zijn Woord en Zijn Woord zegt genoeg!

Ik ben uitverkoren!
Ik ben geheiligd, Gods Geest woont in mij en is volkomen, met vreugde en liefde, toegewijd om het goede te werken in mijn hart en leven. Hij heeft de macht daar het meest intense stuk duisternis uit mijn leven voor te gebruiken (Ja, bij jou ook hoor!). Ik ben een heilige, niet omdat ik alles zo goed doe, maar omdat Hij in mij woont.
Ik ben besprenkeld met het bloed van Jezus, het bloed dat mijn ziel witter wast dan sneeuw, Halleluja!

En alsof dat nog niet genoeg is:
Moge genade en vrede voor u vermeerderd worden.
Het zit er allemaal bij inbegrepen en het blijft maar stromen, steeds maar meer en meer en meer.
Ja, als je een kind van God bent, geheiligd en besprenkeld met het bloed van Zijn Zoon, dan is er vrede in je hart. Wat een genade!

dinsdag 10 maart 2026

Aan de vreemdelingen!

 Petrus, een apostel van Jezus Christus, aan de vreemdelingen in de verstrooiing in Pontus, Galatië, Kappadocië, Asia en Bithynië.

1 Petrus 1: 1

Ik vond een kaart, waar al deze plaatsen liggen. Het is in Turkije.



Petrus heeft daar in Constantinopel, wat we nu kennen als Istanbul, zijn eerste gemeente gesticht. Of nee, niet zijn, maar Christus' gemeente! Jaren later, als Petrus verder gereisd is, krijgen de christenen in Turkije met vervolgingen te maken. Hij schrijft hen dan een brief. En deze brief lees ik nu, bijna 2000 jaar later. En omdat het geen oude, vergane, vergeten, versleten brief is, maar een lévende brief, met woorden van eeuwig leven van de Eeuwige zelf, is het nog steeds een brief vol bemoediging!


We zitten er als wereld ook nu niet lekker bij. Er gebeurt veel, te veel! Daarbij kunnen er ook in je persoonlijke leven tegenslagen zijn, die je niet in de koude kleren gaan zitten. Of laten we het beter 'beproevingen' noemen. Dan zou je soms best eens een fijne brief willen krijgen van een goede oude leraar, je zou de woorden indrinken en weer een beetje moed krijgen.

Ik ben geen Bijbellerares, verwacht dat ook niet van me. Maar ik houd van de woorden van God en ik ga proberen er van vers tot vers doorheen te gaan. Met een klein schrijfsel, meer voor mezelf dan voor iemand anders. En toch hoop ik, geloof ik zelfs, dat het je, als je meeleest, goed zal doen!

Vreemdelingen!
'Aardig' begin.
Wel waar.